Begin november via marktplaats de bromfiets gekocht en
in Nijmegen gehaald. De bromfiets was compleet alleen zat er een verkeerde
cilinderkop op. De bromfiets had 5 jaar bij de vorige eigenaar in de schuur
gestaan. Meestal kan je er dan wel vanuit gaan dat het blok de laatste vijf jaar
ook niet meer gelopen heeft. Ook al zei de eigenaar dat hij nog gelopen had en
dat hij hem later maar moeilijk aan de praat kreeg. Achteraf bleek wel waarom
hij hem niet meer lopend kreeg.
Om te weten te komen of het blok ook gereviseerd moet worden heb ik eerst
geprobeerd dit lopend te maken.
Als eerste de oude benzine eruit gehaald en gelijk gekeken of er geen vuil in de
tank zat.
De tank bleek aan de binnenkant zelfs roestvrij te zijn.
Daarna gekeken of er nog olie in het blok zat. De olie
peil schroef eruit gedraaid daar kwam geen olie uit lopen dus toen maar met een
oude spaak in het gaatje en gepeild en de spaak kwam ook droog uit het carter
dus gelijk maar olie erin gedaan. Daarna gekeken of er nog leven in de
ontsteking zat (of de ontsteking nog een vonk gaf) dit was ook het geval.
Dus tijd om te kijken of het blok wilde lopen dus even naar buiten en starten .
Dat even kon ik dus wel vergeten na zeer veel pedaal slagen (waar ik in de Tour
de France op Alp de Huez een heel eind had kunnen komen) en een hartslag die
inmiddels was opgelopen tot ver boven het maximum toelaatbare kwam er eindelijk
leven in het blok. En als er dan leven in een blok komt waar een uitlaat onder
zit waar de demper niet meer inzit ben ik blij dat ik niet in een dicht bevolkte
woonwijk zit want dan zou ik daar geen vrienden meer hebben.
Zeker als je dat om negen uur 's avonds gaat proberen
als de duisternis al begint in te vallen. En ja als het blokje dan eindelijk
loopt en de hartslag zit weer op normale waarde is dan wil je natuurlijk ook
gelijk weten of de versnelling ook nog normaal functioneert.
Ik zet hem in z'n eerste versnelling ik laat de koppeling voorzichtig los en
geef een beetje gas en ik wil wegrijden.
Dat zou je verwachten want dat zou de normale gang van zaken moeten zijn maar
het motortje had hele andere plannen namelijk
direct stoppen.
Ik was dus weer terug bij af en m'n hartslag ging weer omhoog (ik zou inmiddels
al over Alp de Huez zijn geweest en aan de afdaling begonnen zijn als de finish
niet op de top zou zijn)
Er kwam weer leven in het blok dus weer hetzelfde ritueel met koppeling en gas
en wat gebeurt er nadat ik een raar geluid in het blok hoorde de bromfiets wilde
achteruit rijden .
De volgende keer gelijk maar kijken waarom de bromfiets achteruit wilde rijden.
(Soms kan het gebeuren dat de zuiger terug slaat de verkeerde kant op daardoor
kan de brommer achteruit rijden). Trapper gedemonteerd deksel eraf en
ontstekingsspoel eraf gehaald en het was al gauw te zien wat er aan mankeerden
ik had het hiervoor al over een vonk gehad nu bleek dat de vonk helemaal niet op
het goede moment kwam want ja als je de bougie eruit draait en je leg hem op de
cilinder en je geeft een slinger aan de trapper en je ziet een vonk wil dat nog
niet zeggen dat hij dan ook op het goede moment komt.
Er zit namelijk bij een JLO en ook bij andere merken op
de krukas aan de ontstekingszijde een uitsparing op de krukas voor de spie (ook
wel maantje genoemd) die de spoel van de ontsteking op z'n plaats moet houden.
Wat was er gebeurt de spoel van de ontsteking was door de spie geslagen deze was
gebroken en de spoel van de ontsteking stond dus ergens op de krukas tap waar
hij helemaal niet hoorde te staan.
Nadat ik de goede spie bij de plaatselijke fietsenmaker in m'n geboorteplaats
had gehaald (toch wel makkelijk als er nog een ouderwetse fietsenmaker is die
nooit wat weggegooid heeft) en die erop gezet had liep het motortje prima.
Dit heb ik gecontroleerd door het blok te laten draaien en dan een keer gas
geven en gelijk weer het gas los te laten als het motortje dan gelijk afslaat
dan is er meestal iets aan de hand (vuil in de sproeier of een verkeerde
afstelling van de ontsteking)
Nu moest er nog een vierkante cilinderkop komen om het blok compleet te maken ik
heb toen een advertentie
geplaatst op de BatavusBilonetclub. En binnen drie dagen kreeg ik reactie van
Clemens Jansen van het JLO museum dat hij een cilinderkop voor me had. Deze heb
ik eind november bij hem opgehaald nou moest toch de ronde cilinder kop eraf dus
dan ik beter gelijk maar de cilinder er ook even afhalen om te kijken of deze
aan de binnenzijde er ook nog goed uit ziet, de cilinder ziet er goed uit aan de
binnenzijde en nu hij er toch af is gelijk maar een paar nieuwe zuigerveren erop
Het blok loopt dus de bromfiets kan uit elkaar. We gaan
dus demonteren en als je dan denkt dat iets wat al vanaf de vorige eeuw vastzit
gelijk los gaat als je gewapend met twee ring steek sleutels aan komt lopen dan
heb je dat goed mis. Ik heb als eerste het voorwiel eruit gehaald dit omdat hij
toch een standaard heeft waardoor het voorwiel van de grond komt
en hij voorlopig op die standaard kan blijven staan. De nippels van de spaken al
bij voorbaat ingespoten met kruipolie om ze iets makkelijker los te kunnen
krijgen en de kruipolie een dag in laten trekken.
De volgende avond alle spaken er heel uit gekregen dit ging met soms enige
moeite want je kan maar beter proberen ze er heel uit te krijgen. (stel dat ze
niet meer te koop zouden zijn)
Maar na wederom contact gehad te hebben met Clemens Jansen van het JLO museum
die mij vertelde dat ze eventueel nog wel nieuw te maken zijn was ik al een
beetje opgelucht.
En ja wat blijft erover als je een paar avondjes aan het sleutelen bent.
De velg na demontage van de spaken. |
De bromfiets bijna geheel gedemonteerd. |