Batavus Bromfiets Club
 
Welkom bij de BatavusBromfietsClub
opgericht: juli 2003
Correspondentieadres: Schoterlandseweg 11, 8414 LM, Nieuwehorne Tel. 06 51 89 90 45

e-mail: info@batavusbromfietsclub.nl

De BatavusBromfietsClub is onderdeel van de -Stichting Batavusbromfietsclub Nederland-
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Utrecht

 

Restauratie Batavus Bilonet Transport van Aad de Kiewit

Met dank aan ons clublid Aad de Kiewit, e-mail: qkakkel@hotmail.com voor inzending van dit artikel.

De bromfiets zonder de motorbeplating maar wel met een mand die bij de aankoop inbegrepen was.
De bromfiets zonder de motorbeplating,
maar wel met een mand die bij de aankoop inbegrepen was.

Begin november via marktplaats de bromfiets gekocht en in Nijmegen gehaald. De bromfiets was compleet alleen zat er een verkeerde cilinderkop op. De bromfiets had 5 jaar bij de vorige eigenaar in de schuur gestaan. Meestal kan je er dan wel vanuit gaan dat het blok de laatste vijf jaar ook niet meer gelopen heeft. Ook al zei de eigenaar dat hij nog gelopen had en dat hij hem later maar moeilijk aan de praat kreeg. Achteraf bleek wel waarom hij hem niet meer lopend kreeg.
Om te weten te komen of het blok ook gereviseerd moet worden heb ik eerst geprobeerd dit lopend te maken.
Als eerste de oude benzine eruit gehaald en gelijk gekeken of er geen vuil in de tank zat.
De tank bleek aan de binnenkant zelfs roestvrij te zijn.

Daarna gekeken of er nog olie in het blok zat. De olie peil schroef eruit gedraaid daar kwam geen olie uit lopen dus toen maar met een oude spaak in het gaatje en gepeild en de spaak kwam ook droog uit het carter dus gelijk maar olie erin gedaan. Daarna gekeken of er nog leven in de ontsteking zat (of de ontsteking nog een vonk gaf) dit was ook het geval.
Dus tijd om te kijken of het blok wilde lopen dus even naar buiten en starten .
Dat even kon ik dus wel vergeten na zeer veel pedaal slagen (waar ik in de Tour de France op Alp de Huez een heel eind had kunnen komen) en een hartslag die inmiddels was opgelopen tot ver boven het maximum toelaatbare kwam er eindelijk leven in het blok. En als er dan leven in een blok komt waar een uitlaat onder zit waar de demper niet meer inzit ben ik blij dat ik niet in een dicht bevolkte woonwijk zit want dan zou ik daar geen vrienden meer hebben.

Zeker als je dat om negen uur 's avonds gaat proberen als de duisternis al begint in te vallen. En ja als het blokje dan eindelijk loopt en de hartslag zit weer op normale waarde is dan wil je natuurlijk ook gelijk weten of de versnelling ook nog normaal functioneert.
Ik zet hem in z'n eerste versnelling ik laat de koppeling voorzichtig los en geef een beetje gas en ik wil wegrijden.
Dat zou je verwachten want dat zou de normale gang van zaken moeten zijn maar het motortje had hele andere plannen namelijk
direct stoppen.
Ik was dus weer terug bij af en m'n hartslag ging weer omhoog (ik zou inmiddels al over Alp de Huez zijn geweest en aan de afdaling begonnen zijn als de finish niet op de top zou zijn)
Er kwam weer leven in het blok dus weer hetzelfde ritueel met koppeling en gas en wat gebeurt er nadat ik een raar geluid in het blok hoorde de bromfiets wilde achteruit rijden .
De volgende keer gelijk maar kijken waarom de bromfiets achteruit wilde rijden.
(Soms kan het gebeuren dat de zuiger terug slaat de verkeerde kant op daardoor kan de brommer achteruit rijden). Trapper gedemonteerd deksel eraf en ontstekingsspoel eraf gehaald en het was al gauw te zien wat er aan mankeerden ik had het hiervoor al over een vonk gehad nu bleek dat de vonk helemaal niet op het goede moment kwam want ja als je de bougie eruit draait en je leg hem op de cilinder en je geeft een slinger aan de trapper en je ziet een vonk wil dat nog niet zeggen dat hij dan ook op het goede moment komt.

Er zit namelijk bij een JLO en ook bij andere merken op de krukas aan de ontstekingszijde een uitsparing op de krukas voor de spie (ook wel maantje genoemd) die de spoel van de ontsteking op z'n plaats moet houden.
Wat was er gebeurt de spoel van de ontsteking was door de spie geslagen deze was gebroken en de spoel van de ontsteking stond dus ergens op de krukas tap waar hij helemaal niet hoorde te staan.
Nadat ik de goede spie bij de plaatselijke fietsenmaker in m'n geboorteplaats had gehaald (toch wel makkelijk als er nog een ouderwetse fietsenmaker is die nooit wat weggegooid heeft) en die erop gezet had liep het motortje prima.
Dit heb ik gecontroleerd door het blok te laten draaien en dan een keer gas geven en gelijk weer het gas los te laten als het motortje dan gelijk afslaat dan is er meestal iets aan de hand (vuil in de sproeier of een verkeerde afstelling van de ontsteking)
Nu moest er nog een vierkante cilinderkop komen om het blok compleet te maken ik heb toen een advertentie
geplaatst op de BatavusBilonetclub. En binnen drie dagen kreeg ik reactie van Clemens Jansen van het JLO museum dat hij een cilinderkop voor me had. Deze heb ik eind november bij hem opgehaald nou moest toch de ronde cilinder kop eraf dus dan ik beter gelijk maar de cilinder er ook even afhalen om te kijken of deze aan de binnenzijde er ook nog goed uit ziet, de cilinder ziet er goed uit aan de binnenzijde en nu hij er toch af is gelijk maar een paar nieuwe zuigerveren erop

Het blok loopt dus de bromfiets kan uit elkaar. We gaan dus demonteren en als je dan denkt dat iets wat al vanaf de vorige eeuw vastzit gelijk los gaat als je gewapend met twee ring steek sleutels aan komt lopen dan heb je dat goed mis. Ik heb als eerste het voorwiel eruit gehaald dit omdat hij toch een standaard heeft waardoor het voorwiel van de grond komt en hij voorlopig op die standaard kan blijven staan. De nippels van de spaken al bij voorbaat ingespoten met kruipolie om ze iets makkelijker los te kunnen krijgen en de kruipolie een dag in laten trekken.
De volgende avond alle spaken er heel uit gekregen dit ging met soms enige moeite want je kan maar beter proberen ze er heel uit te krijgen. (stel dat ze niet meer te koop zouden zijn)
Maar na wederom contact gehad te hebben met Clemens Jansen van het JLO museum die mij vertelde dat ze eventueel nog wel nieuw te maken zijn was ik al een beetje opgelucht.
En ja wat blijft erover als je een paar avondjes aan het sleutelen bent.

De velg na demontage van de spaken.
De velg na demontage van de spaken.

De bromfiets bijna geheel gedemonteerd.
De bromfiets bijna geheel gedemonteerd.

Inmiddels zitten we 2 dagen voor de kerst en aangezien ik al vrij ben heb ik de tijd om de rest van de onderdelen te stralen.
Ik mag de onderdelen stralen in de cabine van een paar vrienden (die ik weer in mijn vrije tijd help).
Het stralen van de onderdelen is een kwestie van geduld .
Het is geen Professionele straal cabine maar het zit er niet ver naast.(het is een zelf gemaakte cabine) Er staat gelukkig een grote compressor met een luchtdroger achter te draaien want dit is wel nodig als je straalt. De onderdelen zijn na het stralen direct in de primer gespoten (tegen roest) doe dit NOOIT als je de bromfiets wil laten poedercoaten, want wanneer je de bromfiets in de primer bij een poedercoat bedrijf brengt moet deze weer gestraald worden omdat poedercoaten direct op het blanke staal gespoten wordt.
Zit er in een onderdeel een deuk dan moet deze er eerst uitgehaald worden.

  De gehele bromfiets van Aad gestraald.
De gehele bromfiets van Aad gestraald.

Dinsdag 15 januari 2005

De bromfiets is inmiddels terug en is gepoedercoat.
Jammer genoeg is er toen de bromfiets delen de oven ingingen uit enkele delen vettigheid naar boven gekomen wat het resultaat nadelig heeft beïnvloed.
De mensen van het poedercoat bedrijf hebben er nog wat aan proberen te doen om het mooier te maken maar dat is niet gelukt
Het gaat hier gelukkig alleen om het achter spatbord en de boven en onderkant van de kettingkast. Al het andere ziet eruit als nieuw.
Ik heb daarom maar besloten om alles te schuren en opnieuw te laten spuiten. De hierboven genoemde onderdelen ga ik schuren en die gaan in de epoxy primer om daarna in de kleur gespoten te worden.
Voor de andere delen is licht opschuren voldoende.
Hiervoor had ik geschreven dat je onderdelen nooit in de primer moet spuiten als je hem laat coaten dat klopt nog steeds maar ik wist zelf nog niet wanneer ik hem zou laten behandelen dus had ik ze al vooraf in de primer gezet tegen het roesten. Inmiddels ook al enkele nieuwe onderdelen gekocht de spaken waren niet meer wat ze zijn moesten dus nieuwe gekocht. Nu nog een nieuwe uitlaat want die is niet mooi meer en er zat ook geen demper meer in.
Ik heb zelf het idee dat een nieuwe goedkoper is dan dat ik de oude laat verchromen.

Inmiddels is de gehele bromfiets gecoat, zie hier het resultaat.
Inmiddels is de gehele bromfiets gecoat, zie het resultaat hier boven én onder.

Denfeld zadel. Brommer restauratie van Aad de Kiewit, foto ontvangen op 15 februari 2005 Uitlaat. Brommer restauratie van Aad de Kiewit, foto ontvangen op 15 februari 2005 Nieuwe spaken. Brommer restauratie van Aad de Kiewit, foto ontvangen op 15 februari 2005
Kettingkast onder. Brommer restauratie van Aad de Kiewit, foto ontvangen op 15 februari 2005 Kettingkast boven. Brommer restauratie van Aad de Kiewit, foto ontvangen op 15 februari 2005 Benzine tank. Brommer restauratie van Aad de Kiewit, foto ontvangen op 15 februari 2005
Bovenstaande foto's ontvingen we van Aad de Kiewit op dinsdag 15 februari 2005.

Augustus 2005

Eindelijk na maanden schuren en plamuren in de avonduren en zaterdagochtenden is het zover alles is gespoten op de tank na want die is nog niet naar mijn zin.
Nu kan het het mooie en voorzichtige werk beginnen namelijk opbouwen.
Ik heb van alle bouten en moeren die van de bromfiets kwamen de maten en de lengtes opgeschreven en een goede kennis kon wel aan mooie goudkleurig verzinkte bouten komen wat wel een mooi gezicht is bij zwart.

De transport bromfiets is inmiddels gelakt.
De bromfiets in opbouw.

De kettingkast ziet er weer als nieuw uit.
De kettingkast gespoten en voorzien van biezen.

Hiervoor had ik het al over spaken gehad maar helaas waren de nippels van de spaken te dik voor de gaten in de velg.
De oude nippels zijn 5 mm en de nieuwe zijn 5,5 mm en om nou de velgen op te boren naar 5,5 mm vond ik een beetje te ver gaan van een oude fietsenmaker hoorden ik dat het vroeger wel gedaan werd maar ik heb nieuwe besteld .
Een nieuwe uitlaat was niet meer te vinden op de beurzen dus een oude gekocht en die maar opnieuw laten verchromen gelijk met de koplamprand en de moer waar het balhoofd en het stuur mee vast zit en de voorpoten ook maar gelijk maar laten doen Van de voorpoten is het niet nodig om ze helemaal te laten verchromen omdat alleen de onderste 10 cm te zien is. Ik had dit nog gemeld bij het verchroom bedrijf maar helaas zijn ze toch helemaal verchroomd . Dit geeft problemen met de bussen die er overheen moeten door het chroom passen ze niet meer dus dat kan er weer vanaf. Helaas was de uitlaat te slecht om te verchromen daar moet ik nog een vervanger voor zien te vinden.  

De verchroomde voorpoten en balhoofd moer.
De verchroomde voorpoten en balhoofd moer.

Nu is het wachten op de spaken die ik half augustus heb besteld.

Begin september 2005

Stukje bij beetje gaat het op een bromfiets lijken
De tank is nu naar m'n zin dus die heb ik er maar op gezet.
 


Weer een stukje verder.

Nu is het nog steeds wachten op de spaken die ik half augustus heb besteld.
En die ik nu nog steeds niet heb en waar ik toch een beetje moedeloos van word En dan eindelijk worden er spaken opgestuurd en dan zijn het chromen die ik niet besteld heb en met een nippel van 5,5 mm.
Ik zal dan ook maar niet de naam vermelden van degene waar ik ze besteld heb.

Half september 2005  

Eindelijk lang gewacht niet gedacht maar toch gekomen.
Half september zijn de spaken aangekomen bij de fietsenmaker.
Een vriend van mij heeft ze voor me bij de fietsenmaker gehaald.
Het spaken van een wiel daar beginnen de meesten mensen liever niet aan.
Twee jaar geleden heb ik een keidler gerestaureerd.
En heb ik zelf de wielen gespaakt en ik moet zeggen het viel niet tegen.
Er is wel een hoop geduld en tijd mee gemoeid.

  
Het achterwiel met nieuwe spaken en met bies.

De velgen zijn gebiest en ze zien er goed uit alleen zit er al veel stof op.
Als er een wiel als voorbeeld voorhanden is dan hoeft het niet moeilijk te zijn om te beginnen met spaken.
Het is  niet aan te raden om de nippels gelijk vast te draaien want dan zou er weleens een hele grote slinger in de velg kunnen zitten.
Na het inzetten van de spaken komt het afstellen wat langer duurt dan het spaken zelf Ik ben  drie avonden bezig geweest (a  plus minus 2 uur per avond) voordat ze naar m'n zin waren.

De transportfiets van Aad staat weer op z'n wielen.
De transportfiets van Aad staat weer op z'n wielen.

Op woensdag nieuwe banden besteld en deze de dag erna opgehaald en ze er dezelfde avond opgezet.
Eindelijk de bromfiets staat op z'n wielen.

December 2005

Nu na meer dan een jaar nadat ik de bromfiets heb gekocht ben ik bijna klaar met de restauratie.
Ik moet nog 3 stickers plakken dan is de bromfiets helemaal af.

Gefeliciteerd Aad met deze werkelijk prachtig geworden Batavus bakfietsbrommer!
En bedankt voor het inzenden van dit artikel.

 

Klik op het logo hieronder om naar de officiële Batavus site te gaan.